Általános információk

Vállalati információk

Archív információk az OKTF NHI-ről

Partnereink

Hulladékgazdálkodásért Díj

EM cimeres logo ARANY HU

Még mindig lehetnénk környezettudatosabb vásárlók

Keleti Torok 01 kOdafigyelünk a környezettudatosságra vásárlás közben, de van még min javítani, különösen a csomagolások tekintetében – ez derül ki abból a két felmérésből, amely a Zöldlista vásárló program keretében készült 2013 decemberében. Az OHÜ Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Nonprofit Kft. (OHÜ) megbízásából 10.223 főt személyesen, az áruházban faggattak ki a Zöldlista hoszteszei, 509 embert pedig telefonon – reprezentatív felmérés keretében - kérdeztek meg a témában. A fő célcsoport a vásárlásokért felelős felnőtt városi lakosság volt, legnagyobbrészt 20 és 60 év közöttiek. A két felmérés eredménye hasonló, és magáért beszél.

Mint a kutatásokból kiderül, az emberek nagy része legalább hetente egyszer hipermarketben vásárol. A személyesen válaszolók 78%-a, a telefonon megkérdezetteknek pedig 60%-a mondta ezt. Kisebb arányban vannak azok, akik naponta (21% és 11%) és nagyobb arányban, akik hetente (57% és 49%) látogatnak el és vesznek ezt-azt ilyen üzletekben.

bigstock-Image-of-senior-woman-looking--24091556A Zöldlista vásárló program irányelvei közül – saját bevallásuk szerint – többet is betartanak az emberek. Bevásárlólistát például a személyesen válaszolók 65%-a készít mindig előzetesen, 26%-uk pedig a nagyobb bevásárlásokhoz ír ilyet. A telefonon válaszolók közül 40% mondta azt, hogy minden vásárlás előtt összeírja, mire van szüksége, 68% pedig legalább a nagybevásárlás előtt összeszedi és leírja ezen gondolatait.

A vásárlók nagy része mostanra áttért a bevásárlótáskára vagy kosárra az eldobható műanyag szatyorról. A hoszteszeknek a megkérdezettek legnagyobb része, 72%-a mondta azt, hogy tartós táskát használ bevásárláskor. Csak 18%-uk cipel magával nem tartós műanyagzacskókat. Hasonló eredményt mutat ebben a kérdésben a telefonos kutatás is. Annak során a válaszadók 78%-a nyilatkozott úgy, hogy tartós táskát vagy kosarat, 16%-uk pedig, hogy eldobható műanyag szatyrot használ.

A helyes irányba billen a kis és nagy kiszerelésű termékek választásának dilemmája is. A személyesen megkérdezettek legnagyobb része, 73%-a állítja, hogy utóbbiakat vásárol. A telefonos kutatás eredménye szerint pedig a célcsoport harmada (31%) szokott nagy kiszerelésű termékeket vásárolni, negyedük (25%) pedig előnyben részesíti az utántöltős termékeket, így összességében megállapítható, hogy a válaszadók több mint fele, 55%-a betartja a Zöldlista ezen irányelvét a vásárlásai során.

Eltérő eredményt mutat azonban a két felmérés az előre csomagolt, nem tartós termékek vásárlásával kapcsolatban. A személyesen válaszolók nagy része (61%) sokszor, 34%-uk mindig, 27%-uk pedig gyakran vásárol ilyen húsokat, felvágottakat, gyümölcsöket. Telefonon azonban ezzel ellentétes eredmény született. A válaszadók többségére nem, vagy kevésbé jellemző az előrecsomagolt élelmiszerek vásárlása. A kétharmaduk (64%) nyilatkozott úgy, hogy ritkán vagy soha nem szokott ilyen termékeket venni.

Majdnem pontosan ugyanazt az eredményt hozta a két felmérés a hazai termékek vásárlásával kapcsolatban. Személyesen a megkérdezettek 53%-a, telefonon pedig 57%-a mondta azt, hogy mindig a hazai árut részesíti előnyben. Az áruházi hoszteszeknek a válaszadók 7%-a mondta azt, hogy nem foglalkozik azzal, hogy hazai vagy külföldi terméket vásárol, a döntését a termék ára befolyásolja, azt veszi, amelyik olcsóbb. A telefonon felmérésnél ez az arány valamivel nagyobb, 18% volt.

bigstock-Gorgeous-Fresh-Peaches-35430992Kifejezetten jó eredményt mutat a szezonális (idény) termékek vásárlására vonatkozó kérdés személyesen a válaszadók 91%-a, a telefonos lekérdezés alkalmával pedig 80% mondta azt, hogy odafigyel arra, hogy szezonális termékeket vegyen.

A Zöldlista vásárló program környezettudatosságra vonatkozó irányelvei közül mindkét felmérés során a bevásárlótáska volt a legnépszerűbb, és az újrahasználható csomagolású termék a legkevésbé elterjedt. A sorrend azonban ezen két pontot leszámítva eltért egymástól. A személyesen válaszoló vásárlók közül a bevásárlótáskát, kosarat teljesítették a legtöbben, 81%-uk vitt magával tartós táskát a bevásárláshoz. A megkérdezettek 78%-a bevásárlólistát is készített, 70,%-uk pedig nagyobb kiszerelésű terméket vásárolt. Újrahasználható csomagolású termék vásárlására azonban mindössze 39%-uk figyelt oda. A telefonon válaszolók a saját bevallásuk szerint leginkább a tartós bevásárlótáska használatát tartják be (79%). Ezt a helyi idénytermék (74%), majd a kevésbé csomagolt vagy utántöltős termék vásárlása (62%) követi, az újrahasználható csomagolású termékek pedig 42%-kal állnak az utolsó helyen.

zold-lista-logo cropA nagy kiszerelésű termékek közül a személyesen válaszolók 67%-a papírárukat, mint WC-papír, papírtörlő, 67%-a pedig mosó- és tisztítószereket, illetve öblítőket vásárol. A legkevésbé a palackos, kartonos italok népszerűek nagy kiszerelésben, a megkérdezettek mindössze 47%-a vásárol ilyen ásványvizet, üdítőt, tejet vagy például sört. A telefonon megkérdezettek leginkább (74%) mosó- és tisztítószereket, öblítőket választanak nagy kiszerelésben, papírárukat 68%, míg a palackos és/vagy kartonos italokat 56% vesz szívesen ilyen formában. (Ennél a kérdésnél több termékcsoportot is megnevezhettek a vásárlók)

Az utántöltős termékek vonatkozásában megegyezik a népszerűségi sorrend a két kutatás eredményében. Elsősorban tisztítószereket (ablaktisztító, WC-tisztító, mosogatószer), valamint tisztálkodási szereket (folyékony szappan, sampon, tusfürdő) vásárolnak ilyen formában a megkérdezettek. A személyesen válaszolók körében 64 és 60, a telefonon választ adók körében 74 és 54 százalék az arány. (Ennél a kérdésnél több termékcsoportot is megnevezhettek a vásárlók.)

Nem állunk azonban jól a hagyományos karácsonyi csomagolópapír vonatkozásában, hiszen arra még mindig sokan költenek. A személyesen megkérdezettek 45%-a mondta azt, hogy ilyen csomagolásban adja át az ajándékokat a szeretteinek karácsonykor. Ajándéktáskát a megkérdezettek 37%-a, újrahasznosított papírt pedig mindössze 28%-a választ. A telefonos lekérdezés alkalmával 51% volt a hagyományos csomagolópapírt, 44% az ajándéktáskát és csupán 9% az újrahasznosított papírt választók aránya. Mindkét kutatás azt mutatja, hogy mindössze 15% azok aránya, akik azt mondják, egyáltalán nem csomagolnak.