Még mindig lehetnénk környezettudatosabb vásárlók
Mint a kutatásokból kiderül, az emberek nagy része legalább hetente egyszer hipermarketben vásárol. A személyesen válaszolók 78%-a, a telefonon megkérdezetteknek pedig 60%-a mondta ezt. Kisebb arányban vannak azok, akik naponta (21% és 11%) és nagyobb arányban, akik hetente (57% és 49%) látogatnak el és vesznek ezt-azt ilyen üzletekben.
A vásárlók nagy része mostanra áttért a bevásárlótáskára vagy kosárra az eldobható műanyag szatyorról. A hoszteszeknek a megkérdezettek legnagyobb része, 72%-a mondta azt, hogy tartós táskát használ bevásárláskor. Csak 18%-uk cipel magával nem tartós műanyagzacskókat. Hasonló eredményt mutat ebben a kérdésben a telefonos kutatás is. Annak során a válaszadók 78%-a nyilatkozott úgy, hogy tartós táskát vagy kosarat, 16%-uk pedig, hogy eldobható műanyag szatyrot használ. A helyes irányba billen a kis és nagy kiszerelésű termékek választásának dilemmája is. A személyesen megkérdezettek legnagyobb része, 73%-a állítja, hogy utóbbiakat vásárol. A telefonos kutatás eredménye szerint pedig a célcsoport harmada (31%) szokott nagy kiszerelésű termékeket vásárolni, negyedük (25%) pedig előnyben részesíti az utántöltős termékeket, így összességében megállapítható, hogy a válaszadók több mint fele, 55%-a betartja a Zöldlista ezen irányelvét a vásárlásai során. Eltérő eredményt mutat azonban a két felmérés az előre csomagolt, nem tartós termékek vásárlásával kapcsolatban. A személyesen válaszolók nagy része (61%) sokszor, 34%-uk mindig, 27%-uk pedig gyakran vásárol ilyen húsokat, felvágottakat, gyümölcsöket. Telefonon azonban ezzel ellentétes eredmény született. A válaszadók többségére nem, vagy kevésbé jellemző az előrecsomagolt élelmiszerek vásárlása. A kétharmaduk (64%) nyilatkozott úgy, hogy ritkán vagy soha nem szokott ilyen termékeket venni. Majdnem pontosan ugyanazt az eredményt hozta a két felmérés a hazai termékek vásárlásával kapcsolatban. Személyesen a megkérdezettek 53%-a, telefonon pedig 57%-a mondta azt, hogy mindig a hazai árut részesíti előnyben. Az áruházi hoszteszeknek a válaszadók 7%-a mondta azt, hogy nem foglalkozik azzal, hogy hazai vagy külföldi terméket vásárol, a döntését a termék ára befolyásolja, azt veszi, amelyik olcsóbb. A telefonon felmérésnél ez az arány valamivel nagyobb, 18% volt.
A Zöldlista vásárló program környezettudatosságra vonatkozó irányelvei közül mindkét felmérés során a bevásárlótáska volt a legnépszerűbb, és az újrahasználható csomagolású termék a legkevésbé elterjedt. A sorrend azonban ezen két pontot leszámítva eltért egymástól. A személyesen válaszoló vásárlók közül a bevásárlótáskát, kosarat teljesítették a legtöbben, 81%-uk vitt magával tartós táskát a bevásárláshoz. A megkérdezettek 78%-a bevásárlólistát is készített, 70,%-uk pedig nagyobb kiszerelésű terméket vásárolt. Újrahasználható csomagolású termék vásárlására azonban mindössze 39%-uk figyelt oda. A telefonon válaszolók a saját bevallásuk szerint leginkább a tartós bevásárlótáska használatát tartják be (79%). Ezt a helyi idénytermék (74%), majd a kevésbé csomagolt vagy utántöltős termék vásárlása (62%) követi, az újrahasználható csomagolású termékek pedig 42%-kal állnak az utolsó helyen.
Az utántöltős termékek vonatkozásában megegyezik a népszerűségi sorrend a két kutatás eredményében. Elsősorban tisztítószereket (ablaktisztító, WC-tisztító, mosogatószer), valamint tisztálkodási szereket (folyékony szappan, sampon, tusfürdő) vásárolnak ilyen formában a megkérdezettek. A személyesen válaszolók körében 64 és 60, a telefonon választ adók körében 74 és 54 százalék az arány. (Ennél a kérdésnél több termékcsoportot is megnevezhettek a vásárlók.) Nem állunk azonban jól a hagyományos karácsonyi csomagolópapír vonatkozásában, hiszen arra még mindig sokan költenek. A személyesen megkérdezettek 45%-a mondta azt, hogy ilyen csomagolásban adja át az ajándékokat a szeretteinek karácsonykor. Ajándéktáskát a megkérdezettek 37%-a, újrahasznosított papírt pedig mindössze 28%-a választ. A telefonos lekérdezés alkalmával 51% volt a hagyományos csomagolópapírt, 44% az ajándéktáskát és csupán 9% az újrahasznosított papírt választók aránya. Mindkét kutatás azt mutatja, hogy mindössze 15% azok aránya, akik azt mondják, egyáltalán nem csomagolnak. |